Εισάγετε λέξη/όρο:
Στροφαλοφόρος άξονας (Crankshaft)
Ο συγκεκριμένος άξονας αποτελεί το μέσο που ουσιαστικά μεταφέρει το έργο που παράγεται από την παλινδρομική κίνηση των εμβόλων τα οποία κινούνται από την εκτόνωση των αερίων στον θάλαμο καύσης. Με απλά λόγια, οι διωστήρες (μπιέλες) στρέφουν τον στροφαλοφόρο άξονα μετατρέποντας την παλινδρομική σε περιστροφική κίνηση. Στα βασικά μέρη της μηχανικής συναρμογής περιλαμβάνονται τα κομβία βάσης, έδρανα υψηλή αντοχής στα οποία στηρίζεται και περιστρέφεται ο στροφαλοφόρος ενώ ταυτόχρονα λιπαίνονται ώστε να μειωθούν οι παραγόμενες τριβές και κατά συνέπεια θερμότητα.
Τα σημεία που συνδέονται οι μπιέλες ονομάζονται κομβία στροφάλων ενώ τα εξογκώματα σε σχήμα κιθάρας λειτουργούν ως αντίβαρα τα οποία χρησιμεύουν για την στατική και δυναμική ζυγοστάθμιση του άξονα. Το υλικό κατασκευής ενός στροφαλοφόρου συνήθως είναι χυτός χάλυβας ή επεξεργασμένος χάλυβας υψηλής αντοχής ενώ σε εξεζητημένες εφαρμογές υιοθετείται η σφυρηλατική μέθοδος κατασκευής. Η εξέλιξη των μεταλλουργικών κατεργασιών εξασφαλίζει την απαιτούμενη αντοχή στις καμπτικές ροπές που δέχεται ο άξονας, διατηρώντας παράλληλα το συνολικό βάρος του κινητήρα σε χαμηλά επίπεδα αφού ο στροφαλοφόρος αποτελεί ένα από τα βαρύτερα εξαρτήματα ενός μοτέρ.
Έδρανα βάσης. Ονομάζονται τα έδρανα (κουζινέτα ή και ρουλεμάν) πάνω στα οποία στηρίζεται ο στροφαλοφόρος άξονας. Επιτρέπουν στον άξονα να περιστρέφεται μεν εμποδίζοντας όμως κάθε άλλη κίνηση του.
Πηγή: https://www.caroto.gr/2009/03/18/%cf%83%cf%84%cf%81%ce%bf%cf%86%ce%b1%ce%bb%ce%bf%cf%86%cf%8c%cf%81%ce%bf%cf%82-%ce%ac%ce%be%ce%bf%ce%bd%ce%b1%cf%82/ & https://www.gocar.gr/useful/glossary.html