Κατηγορίες

Δισκόφρενο – Τακάκια (Disk brake)

Θέση:
< Όλα τα περιεχόμενα

Το αποδοτικότερο αλλά και ακριβότερο σύστημα επιβράδυνσης των τροχών ενός αυτοκινήτου είναι τα δισκόφρενα. Σε σχέση με τα ταμπούρα η συγκεκριμένη συναρμογή είναι αποτελεσματικότερη στο φρενάρισμα, διαθέτει μεγαλύτερη αντοχή στην χρήση, καταλαμβάνει μικρότερο όγκο ενώ η συντήρηση της είναι ευκολότερη. Τα βασικά μέρη από τα οποία αποτελείται ένα δισκόφρενο είναι η δισκόπλακα του η οποία αποτελείται από χάλυβα υψηλής αντοχής και η δαγκάνα του που μαγκώνει τον δίσκο για να επιβραδυνθεί ο τροχός. Τα υλικά τριβής είναι τα γνωστά τακάκια, τοποθετούνται στους σιαγόνες της δαγκάνας και είναι κατασκευασμένα από θερμικές ρητίνες, ανθρακονήματα και κέβλαρ για την επίτευξη μεγάλου συντελεστή τριβής ακόμα και σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες. Μερικοί τύποι δαγκάνας διαθέτουν κυλίνδρους μόνο από την μία πλευρά αν και οι πιο διαδεδομένοι είναι αυτοί με έμβολα και από τις δύο.
Στην τελευταία και δημοφιλέστερη περίπτωση τα τακάκια πιέζονται πάνω στην δισκόπλακα από ένα ή περισσότερα έμβολα κάθε φορά που αυξάνεται η πίεση στο υδραυλικό κύκλωμα δηλαδή κάθε φορά που ο οδηγός πιέζει το πεντάλ του φρένου. Ωστόσο, λόγω της τριβής οι δίσκοι υπερθερμαίνονται και για την αποτελεσματική τους ψύξη χρησιμοποιούνται αεριζόμενα δισκόφρενα τα οποία για την ικανοποιητική αποβολή της θερμότητας αποτελούνται από δύο δίσκους με κενό ανάμεσα τους ενώ υπάρχουν και οι διάτρητοι δίσκοι. Οι χαράξεις σε αγωνιστικού τύπου δισκόπλακες χρησιμεύουν στην αποβολή του υλικού τριβής από τα τακάκια ώστε αυτά αν μην στομώνουν.
Τα σύγχρονα αυτοκίνητα εξοπλίζονται με αεριζόμενους δίσκους εμπρός ενώ πίσω τοποθετούνται απλοί δίσκοι ή ταμπούρα. Σε σπορ μοντέλα μπορεί να συναντήσει κανείς αεριζόμενους δίσκους και στον πίσω άξονα. Στα αυτοκίνητα παραγωγής τα δισκόφρενα διαθέτουν διπίστονες δαγκάνες ενώ πολλές γρήγορες εκδόσεις τετραπίστονες για τους εμπρός τροχούς. Τα μονοθέσια στην F1 έχουν εξαπίστονες δαγκάνες οι οποίες συνδυάζονται με τις εξωτικού κόστους δισκόπλακες από ανθρακονήματα. Τα εργοστασιακά αγωνιστικά στο WRC συνήθως διαθέτουν οκταπίστονες δαγκάνες εμπρός και τετραπίστονες πίσω. Ωστόσο, σε μερικές «ειδικές» εκδόσεις με ιδιαίτερα αυξημένη ισχύ όπως η AMG έκδοση της Mercedes-Benz SL τοποθετούνται δεκαπίστονες δαγκάνες ενώ υπάρχουν και αυτοκίνητα με δωδεκαπίστονες.

Τα τακάκια είναι οι μεταλλικές βάσεις πάνω στις οποίες εδράζεται το υλικό τριβής που έρχεται σε επαφή με την δισκόπλακα την ώρα της επιβράδυνσης. Συγκεκριμένα, τοποθετούνται μέσα στη δαγκάνα, σε πολύ μικρή απόσταση από τον περιστρεφόμενο δίσκο και με το πάτημα του πεντάλ του φρένου, τα τακάκια ωθούνται λόγω της υδραυλικής πίεσης ώστε να έρθουν σε επαφή με τον δίσκο και να επιβραδύνουν την κίνησή του. Όταν ο οδηγός αποφασίσει να τραβήξει το πόδι του από το πεντάλ τότε τα τα τακάκια επανέρχονται στην αρχική τους θέση.

Τέλος να προσθέσουμε ότι υπάρχει συνδυασμός δισκόφρενου πίσω με ταμπούρο (ταμπουρόδισκος). Ο δίσκος χρησιμοποιείται για το φρένο ενώ στην εσωτερική μεριά του δίσκου υπάρχουν σιαγόνες που χρησιμοποιούν την κοιλότητα του δίσκου ως ταμπούρο για το χειρόφρενο. Παραδείγματα: Suzuki Grand Vitara, Toyota Rav4, Mercedes E/CLS.

Πηγή: https://www.caroto.gr/2009/02/11/%ce%b4%ce%b9%cf%83%ce%ba%cf%8c%cf%86%cf%81%ce%b5%ce%bd%ce%bf/ & https://www.caroto.gr/2009/02/12/%cf%84%ce%b1%ce%ba%ce%ac%ce%ba%ce%b9%ce%b1/

Περιεχόμενα