Εισάγετε λέξη/όρο:

Κατηγορίες

Ηλεκτρική υποβοήθηση (EPS)

Θέση:
< Όλα τα περιεχόμενα

Τα συστήματα EPS (Electrically Power Steering) δομούνται από έναν ηλεκτροκινητήρα ο οποίος συνδυάζεται με ένα μικροσκοπικό μειωτήρα. Στα πρώτα συστήματα που εμφανίστηκαν η συνολική διάταξη βρισκόταν στην κολόνα του τιμονιού αλλά στα τελευταία μοντέλα η ηλεκτρρομηχανική κίνηση έχει ενσωματωθεί στην κρεμαγιέρα (ο ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται παράλληλα με το σύστημα διεύθυνσης και όχι στην κολόνα του τιμονιού).

Πριν από τον ηλεκτροκινητήρα έχει τοποθετηθεί ένας αισθητήρας ροπής ο οποίος επικοινωνεί συνεχώς με την ηλεκτρονική μονάδα του EPS προκειμένου να την τροφοδοτήσει με πληροφορίες σχετικά με το μέγεθος της ροπής που υφίσταται η κολόνα. Ο συγκεκριμένος σένσορας σε συνδυασμό με αυτόν που «διαβάζει» την περιστροφή του τιμονιού μεταβιβάζει την ροπή που ασκεί ο οδηγός προς τον επεξεργαστή της μονάδας ο οποίος συνήθως «τρέχει» στα 16-bit με μνήμη 64Kb. Βάση του αλγοριθμικού προγράμματος της τελευταίας συνυπολογίζεται και η ταχύτητα με την οποία κινείται το αυτοκίνητο. Με αυτό τον τρόπο η λειτουργία του ηλεκτρικού μοτέρ διαχειρίζεται ανάλογα μεταβάλλοντας παράλληλα το μέγεθος της υποβοήθησης.

Για ποιο λόγο όμως τα νέα μοντέλα συνδυάζονται επί το πλείστον με ηλεκτρική υποβοήθηση; Αφενός για την απλούστερη και κατά συνέπεια φτηνότερη κατασκευή του συστήματος, το μειωμένο βάρος ενώ η απουσία υδραυλικών υγρών δεν επιβαρύνει το περιβάλλον. Αφετέρου, τα παρελκυόμενα του συστήματος καταλαμβάνουν 20-30% λιγότερο χώρο ενώ η κατανάλωση μειώνεται έως και μισό λίτρο για κάθε 100 χιλιόμετρα, περισσότερο από 4% σε σχέση με ένα μοντέλο το οποίο διαθέτει υδραυλική υποβοήθηση. Το τελευταίο πλεονέκτημα των EPS δικαιολογείται άμεσα αν αναλογισθεί κανείς ότι στα υδραυλικά συστήματα η αντλία είναι μόνιμα συνδεδεμένη με τον κινητήρα απορροφώντας έως και 12 φορές περισσότερο έργο σε αντίθεση με τον ηλεκτροκινητήρα ο οποίος ενεργοποιείται μόνο όταν το απαιτήσουν οι συνθήκες. Στο μέλλον η πιθανή αναβάθμιση των ηλεκτρικών δικτύων των αυτοκινήτων από τα 12V στα 42V προφανώς θα σημάνει την σταδιακή εγκατάλειψη των συστημάτων υδραυλικής υποβοήθησης.

Πηγή: https://www.caroto.gr/2009/02/13/%ce%b7%ce%bb%ce%b5%ce%ba%cf%84%cf%81%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%cf%85%cf%80%ce%bf%ce%b2%ce%bf%ce%ae%ce%b8%ce%b7%cf%83%ce%b7/

Περιεχόμενα