Εισάγετε λέξη/όρο:

Κατηγορίες

Άκαμπτος άξονας (Rigid axle)

Θέση:
< Όλα τα περιεχόμενα

Πρόκειται για μία από τις παλαιότερες διατάξεις ανάρτησης στην οποία οι πλήμνες των τροχών συνδέονται μόνιμα με ένα άξονα ο οποίος μπορεί να είναι ο κινητήριος (πισωκίνητο) ή «νεκρός» (προσθιοκίνητο). Απλή συναρμογή στην κατασκευή της με εξαιρετικά μικρό κόστος αλλά και με σημαντικά μειονεκτήματα ως προς την άνεση και την οδική συμπεριφορά.
Ο συνδυασμός άκαμπτου άξονα/ράβδου Πανάρ, αν και καταλαμβάνει μεγάλο χώρο, εφαρμόζεται στην πίσω ανάρτηση αρκετών 4×4 (π.χ. Lada Niva) καθώς προσφέρει ευελιξία στις εκτός δρόμου διαδρομές επειδή διατηρεί «σταθερή» την απόσταση του διαφορικού από το έδαφος. Ο άκαμπος άξονας μπορεί να συνδυαστεί με διάφορες άλλες λύσεις, όπως με τον μοχλικό σύνδεσμο Βατ, που διαμορφώνει την διάταξη Scott-Russel και που συναντά κανείς στο Nissan Almera.

Ντε ντιόν (άξονας)
Πρόκειται για διάταξη ανάρτησης η οποία έβρισκε εφαρμογή στον πίσω άξονα και ειδικά σε αυτοκίνητα με πίσω κίνηση. Το βασικό της μέρος ήταν ένας άκαμπτος άξονας όπου το διαφορικό μαζί με το κιβώτιο ταχυτήτων είναι συνδεδεμένα σταθερά με το πλαίσιο ενώ οι τροχοί συγκρατούνται μεταξύ τους με έναν μικρού βάρους άξονα. Η κίνηση μεταδίδεται στους τροχούς με ημιαξόνια. Στα παλιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα είχε καθιερωθεί ως μία αποτελεσματική λύση καθώς πρόσφερε καλή γεωμετρία και πάτημα των τροχών στην άσφαλτο. Μέχρι που εμφανίστηκαν τα ανεξάρτητα συστήματα πίσω ανάρτησης όπου και ο άξονας Ντε Ντιόν εγκαταλείφθηκε από τα επιβατικά αυτοκίνητα, υπάρχει όμως στα φορτηγά. Το τελευταίο αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής που είχε πίσω ανάρτηση Ντε Ντιόν ήταν η σειρά 75 της Alfa Romeo ενώ σήμερα συνεχίζει να υιοθετείται ανάλογη διάταξη στο smart fortwo.

Πανάρ (ράβδος-Panhard)
Πρόκειται για μία ράβδο της οποίας το ένα άκρο αρθρώνεται στον άξονα της ανάρτησης και το άλλο στο αμάξωμα του αυτοκινήτου. Συνδυάζεται με διάταξη πίσω ανάρτησης η οποία αποτελείται από άκαμπτο άξονα και σκοπός της είναι ο περιορισμένος της εγκάρσιας κίνησης του άξονα ώστε να περιοριστούν οι ταλαντώσεις του πίσω τμήματος του αυτοκινήτου. Η ράβδος πανάρ με άκαμπτο άξονα συναντάται κυρίως σε εκτός δρόμου μοντέλα όπως είναι το Lada Niva, το Hummer H2 και το Suzuki Jimny.

Σκοτ Ράσελ (Scott-Russell)
Πρόκειται για τύπο ανάρτησης που χρησιμοποιείται ακόμη και σε σημερινά αυτοκίνητα όπως το Nissan Almera. Η συγκεκριμένη διάταξη συνδυάζει τα πλεονεκτήματα του άκαμπτου άξονα και των πολλαπλών συνδέσμων καθώς απαρτίζεται από ένα άξονα που στηρίζεται σε διαμήκεις βραχίονες. Ένας μοχλικός σύνδεσμος Βατ αναλαμβάνει να περιορίσει τις κλίσεις και τις αναπηδήσεις του άξονα υπό φορτίο.

Βατ (Watt)
Δεν είναι λίγοι αυτοί που ισχυρίζονται πως ένα καλό και δύσκαμπτο πλαίσιο δεν έχει ανάγκη τις αντιστρεπτικές οι οποίες λειτουργούν ως υποκατάστατα για να βελτιώνουν τις όποιες αδυναμίες. Οι αντιστρεπτικές ράβδοι βρίσκουν τεράστια εφαρμογή λόγω του εξαιρετικά χαμηλού κόστους εκτοπίζοντας τους συνδέσμους Watt και τις ράβδους Πανάρ να βρίσκουν εφαρμογή μόνο σε 4×4 και βαρέως τύπου οχήματα.
Στην πίσω ανάρτηση συναντάμε τον κλασικό άξονα – κοίλο άξονα με τους υστερούντες βραχίονες (κοινώς ημιάκαμπτος) του οποίου την κίνηση ελέγχει μία μοχλική συναρμογή. Σύμφωνα με τους Γερμανούς η χρήση συνδέσμου Watt στον πίσω άξονα μειώνει σημαντικά τον θόρυβο και τους κραδασμούς που περνούν στην καμπίνα προσφέροντας μεγαλύτερη άνεση και συνάμα καλύτερα οδικά χαρακτηριστικά. Μάλιστα, ισχυρίζονται πως ο εν λόγω συνδυασμός προσφέρει ανάλογα αποτελέσματα όπως η διάταξη πολλαπλών συνδέσμων βελτιώνοντας σημαντικά την γωνία Κάμπερ σε κάθε εναλλαγή φορτίου.
Ένα μοντέλο συνδυάζει σύνδεσμο Watt στον άξονα του, το Almera Tino (η ίδια ανάρτηση είναι και στα άλλα Almera) όπου η κίνηση του άκαμπτου άξονα ελέγχεται από ένα μοχλικό σύνδεσμο που θυμίζει Watt. Η όλη διάταξη (άκαμπτος + βατ) ονομάζεται Scott-Russell (Σκοτ Ράσελ) αλλά αν το ψάξετε η Nissan την αποκαλεί ως πολλαπλούς συνδέσμους που είναι και η πιο πιασάρικη ορολογία.

Πηγή: https://www.caroto.gr/2009/02/13/%ce%ac%ce%ba%ce%b1%ce%bc%cf%80%cf%84%ce%bf%cf%82-%ce%ac%ce%be%ce%bf%ce%bd%ce%b1%cf%82/ & https://www.caroto.gr/2009/03/18/%ce%bd%cf%84%ce%b5-%ce%bd%cf%84%ce%b9%cf%8c%ce%bd-%ce%ac%ce%be%ce%bf%ce%bd%ce%b1%cf%82/ & https://www.caroto.gr/2009/02/13/%cf%81%ce%ac%ce%b2%ce%b4%ce%bf%cf%82-%cf%80%ce%b1%ce%bd%ce%ac%cf%81/ & https://www.caroto.gr/2009/02/12/%cf%83%ce%ba%ce%bf%cf%84-%cf%81%ce%ac%cf%83%ce%b5%ce%bb-scott-russell/ & https://www.caroto.gr/2009/07/21/%ce%b7-opel-%ce%b5%cf%80%ce%b9%cf%83%cf%84%cf%81%ce%ad%cf%86%ce%b5%ce%b9-%cf%83%cf%84%ce%bf%ce%bd-watt/

Περιεχόμενα