Εισάγετε λέξη/όρο:

Κατηγορίες

Steer-by-wire

< Όλα τα περιεχόμενα

Στο πλαίσιο της τεχνολογίας drive-by-wire συγκαταλέγεται μεταξύ άλλων το καλωδιακό σύστημα διεύθυνσης στο οποίο καταργείται οποιοδήποτε μηχανικό μέρος ή σύνδεση ανάμεσα στα χειριστήρια και τους τροχούς. Τιμονιέρες όπως σε video games ή χειριστήρια τύπου joystick θα μεταβιβάζουν μέσο καλωδίων την πρόθεση του οδηγού όπου μια μονάδα θα εκτιμά την κατάσταση και ανάλογα θα ενεργοποιεί ηλεκτροκινητήρες που θα κατευθύνουν τους τροχούς. Μέχρι όμως να εφαρμοσθεί η ρηξικέλευθη τεχνολογία και να καταργηθεί εντελώς η παραδοσιακή κρεμαγιέρα θα περάσουν αρκετά χρόνια ίσως και δεκαετίες. Αν αυτό σας φαίνεται υπερβολή ας υποθέσουμε ότι μια ηλεκτρικά υποβοηθούμενη κρεμαγιέρα παρουσιάζει ξαφνικά δυσλειτουργία. Μικρό το κακό αφού μπορείς να συνεχίσεις να έχεις τον έλεγχο του αυτοκινήτου έστω και χωρίς υποβοήθηση. Αν τώρα παρουσιασθεί παρόμοια βλάβη σε κάποιο από τα προχωρημένα συστήματα steer-by-wire με ποιο τρόπο θα στρίψει το αυτοκίνητο; Για λόγους ασφαλείας το πιο πιθανό σενάριο είναι τα καλωδιακά αυτά συστήματα σε περίπτωση που «ξεμείνουν» να διαθέτουν ως «ρεζέρβα» μια υποτυπώδη συναρμογή κρεμαγιέρας.

Μέχρι λοιπόν να εξακριβωθεί η αξιοπιστία τέτοιων συστημάτων, η BMW πρωτοτύπησε συνδυά- ζοντας ψήγματα από καλωδιακή τεχνολογία στο σύστημα διεύθυνσης της νέας σειράς 5. Η συνολική ιδέα ονομάζεται Active Steering και ουσιαστικά πρόκειται για ένα σύστημα το οποίο εκτός από μεταβαλλόμενη υδραυλική υποβοήθηση διαθέτει και μεταβαλλόμενη σχέση μετάδοσης. Στην κολόνα του τιμονιού παρεμβάλλεται ένα πλανητικό σύστημα το οποίο ουσιαστικά διαθέτει δυο εισόδους ισχύος, την δύναμη που ασκεί ο οδηγός και την ροπή του ηλεκτροκινητήρα η οποία μεταβιβάζεται από ένα ελικοειδής μορφής γρανάζι ομοαξονικά τοποθετημένο με τον ρότορα. Με αυτό τον τρόπο η τελική σχέση μετάδοσης της κρεμαγιέρας διαμορφώνεται ανάλογα με την περιστροφή του άξονα στην έξοδο ισχύος του πλανητικού συστήματος η οποία, προσέξτε, μεταβάλλεται συνεχώς από το ηλεκτρικό μοτέρ.

Τι όμως καθορίζουν τις συνθήκες λειτουργίας του όλου συστή- ματος; Διάφοροι παράμετροι όπως η ταχύτητα και η δυναμική ευστάθεια του αυτοκινήτου μιας και το όλο σύστημα συνεργάζεται στενά με το DSC. Οι αισθητήρες του ABS πληροφορούν την ηλεκτρονική μονάδα για την ταχύτητα του αυτοκινήτου ενώ ο αισθητήρας yaw (περιστροφής) για την δυναμική κατάσταση του αυτοκινήτου. Έτσι, ανάλογα με τον τρόπο που κινείται ο οδηγός η ανταπόκριση και η αίσθηση του τιμονιού αυξομειώνεται λόγω της μεταβαλλόμενης σχέσης την οποία ο οδηγός μπορεί να αντιληφθεί από το «κόψιμο» του τιμονιού. Όταν το αυτοκίνητο κινείται με μικρή ταχύτητα ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί με την ίδια φορά που ο οδηγός στρίβει το τιμόνι μειώνοντας την γωνία κατεύθυνσης των τροχών με αποτέλεσμα το τιμόνι να γίνετε πιο «γρήγορο». Ειδικά σε συνθήκες όπως αυτή της στάθμευσης ο κύκλος στροφής του τιμονιού μειώνεται έως και δύο στροφές από άκρη σε άκρη σε αντίθεση με το τιμόνι της συμβατικής σειράς 5 που διαθέτει ομοίως τρεις στροφές. Αντίθετα, όσο αυξάνει η ταχύτητα του αυτοκινήτου η γωνία των τροχών αυξάνεται και η αίσθηση του τιμονιού βαραίνει.

Πηγή: https://www.caroto.gr/2009/05/13/%cf%83%cf%85%cf%83%cf%84%ce%ae%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%b1-%ce%b4%ce%b9%ce%b5%cf%8d%ce%b8%cf%85%ce%bd%cf%83%ce%b7%cf%82/

Περιεχόμενα