Εισάγετε λέξη/όρο:

Κατηγορίες

Ημιάκαμπτος άξονας (τύπου «γέφυρας» – twist axle – torsion beam)

Θέση:
< Όλα τα περιεχόμενα

Είναι η πιο διαδομένη διάταξη πίσω ανάρτησης λόγω της απλής, συμπαγής και οικονομικής κατασκευαστικής του δομής. Ο ημιάκαμπτος άξονας κατατάσσεται στην κατηγορία των ημιανεξάρτητων αναρτήσεων καθώς επιτρέπει την σχετική κίνηση μεταξύ των δύο τροχών στον ίδιο άξονα. Το κύριο χαρακτηριστικό του ημιάκαμπτου είναι πως αποτελείται από ένα δοκό ανοιχτής διατομής ο οποίος επιτρέπει σχετική στρέψη μεταφέροντας δυναμικά στοιχεία από τον έναν τροχό στον άλλο. Ο ημιάκαμπτος μπορεί να συνδυαστεί με υστερούντες βραχίονες ενώ τα σημεία άρθρωσης ποικίλουν ανάλογα με τον κατασκευαστή.

Ο ημιάκαμπτος άξονας χρησιμοποιείται σε σύγχρονες κατασκευές μικρών επιβατικών αυτοκινήτων και ενεργεί ως σταθεροποιητής, ενώ αυξάνει και την ευστάθεια του αυτοκινήτου, ιδίως στις στροφές. Τα άκρα της «γέφυρας» ενός ημιάκαμπτου άξονα είναι συγκολλημένα με δύο παράλληλους διαμήκεις χαλύβδινους βραχίονες, δεξιά και αριστερά, ενώ πάνω στους βραχίονες στερεώνονται οι τροχοί. Επίσης τα άκρα της γέφυρας στο άνω μέρος της έχουν ειδικά διαμορφωμένα στηρίγματα πρόσδεσης, όπου μέσω ελαστικών εδράνων, στηρίζονται με κοχλίες στο αμάξωμα.

Βατ (Watt)
Δεν είναι λίγοι αυτοί που ισχυρίζονται πως ένα καλό και δύσκαμπτο πλαίσιο δεν έχει ανάγκη τις αντιστρεπτικές οι οποίες λειτουργούν ως υποκατάστατα για να βελτιώνουν τις όποιες αδυναμίες. Οι αντιστρεπτικές ράβδοι βρίσκουν τεράστια εφαρμογή λόγω του εξαιρετικά χαμηλού κόστους εκτοπίζοντας τους συνδέσμους Watt και τις ράβδους Πανάρ να βρίσκουν εφαρμογή μόνο σε 4×4 και βαρέως τύπου οχήματα.
Στην πίσω ανάρτηση συναντάμε τον κλασικό άξονα, κοίλο άξονα με τους υστερούντες βραχίονες (κοινώς ημιάκαμπτος) του οποίου την κίνηση ελέγχει μία μοχλική συναρμογή (κοινώς ο σύνδεσμος Watt). Σύμφωνα με τους Γερμανούς η χρήση συνδέσμου Watt στον πίσω άξονα μειώνει σημαντικά τον θόρυβο και τους κραδασμούς που περνούν στην καμπίνα προσφέροντας μεγαλύτερη άνεση και συνάμα καλύτερα οδικά χαρακτηριστικά. Μάλιστα, ισχυρίζονται πως ο εν λόγω συνδυασμός προσφέρει ανάλογα αποτελέσματα όπως η διάταξη πολλαπλών συνδέσμων βελτιώνοντας σημαντικά την γωνία Κάμπερ σε κάθε εναλλαγή φορτίου.
Ένα μοντέλο συνδυάζει σύνδεσμο Watt στον άξονα του, το Almera Tino (η ίδια ανάρτηση είναι και στα άλλα Almera) όπου η κίνηση του άκαμπτου άξονα ελέγχεται από ένα μοχλικό σύνδεσμο που θυμίζει Watt. Η όλη διάταξη (άκαμπτος + βατ) ονομάζεται Scott-Russell (Σκοτ Ράσελ) αλλά αν το ψάξετε η Nissan την αποκαλεί ως πολλαπλούς συνδέσμους που είναι και η πιο πιασάρικη ορολογία.

Πηγή: https://www.caroto.gr/2009/02/13/%ce%b7%ce%bc%ce%b9%ce%ac%ce%ba%ce%b1%ce%bc%cf%80%cf%84%ce%bf%cf%82-%ce%ac%ce%be%ce%bf%ce%bd%ce%b1%cf%82/ & https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BD%CE%AC%CF%81%CF%84%CE%B7%CF%83%CE%B7_%CE%B1%CF%85%CF%84%CE%BF%CE%BA%CE%B9%CE%BD%CE%AE%CF%84%CE%BF%CF%85#%CE%97%CE%BC%CE%B9%CE%AC%CE%BA%CE%B1%CE%BC%CF%80%CF%84%CE%BF%CF%82_%CE%AC%CE%BE%CE%BF%CE%BD%CE%B1%CF%82_(%CF%84%CF%8D%CF%80%CE%BF%CF%85_%C2%AB%CE%B3%CE%AD%CF%86%CF%85%CF%81%CE%B1%CF%82%C2%BB) & https://www.caroto.gr/2009/07/21/%ce%b7-opel-%ce%b5%cf%80%ce%b9%cf%83%cf%84%cf%81%ce%ad%cf%86%ce%b5%ce%b9-%cf%83%cf%84%ce%bf%ce%bd-watt/

Περιεχόμενα