Fiat – Panda City Cross/Cross/4×4 III

Το πρώτο Panda 4×4 παρουσιάστηκε το 1983, με τη Steyr Puch να προμηθεύει τα βασικά του συστατικά: πίσω άξονα, συμπλέκτη, διαφορικό, κιβώτιο. Με αυτό δε το τελευταίο, αν και 5άρι, ξεκινούσες με 2η, διότι η 1η ήταν πιο κοντή κι από τον Peter Dinklage. Η πρώτη γενιά παρέμεινε στην παραγωγή 23 ολόκληρα χρόνια! Μεταξύ δε πολλών εκδόσεων, το πρώτο Panda παρουσιάστηκε και ως ηλεκτρικό, το 1990, αλλά ο συνδυασμός βάρους (μιάμιση φορά πάνω) και τιμής (τρεις φορές πάνω) δεν του έδωσε και πολλά περιθώρια ανάπτυξης.Το 2005 παρουσιάστηκε το Panda 4×4 και την επόμενη χρονιά ο προκάτοχος του σημερινού Panda Cross. Το σημερινό, τρίτης γενιάς Panda, εμφανίστηκε το 2011 και, όπως άλλωστε οι περισσότεροι αυτοκινητικοί επίγονοι, είναι και μακρύτερο και φαρδύτερο από τον πρόγονό του.

H συνταγή, πάντως, στην περίπτωση του 4×4 και του Cross είναι απλή και αποτελεσματική: παίρνουμε ένα Panda, το ψηλώνουμε, τοποθετούμε μεγαλύτερους τροχούς, ένα δεύτερο διαφορικό πίσω, και βάζουμε τρεις-τέσσερις σχεδιαστές (Ιταλούς κατά προτίμηση) να κάνουν ό,τι χρειάζεται για να αποκτήσει ένα απλό Panda καλύτερο «δείκτη κεφαλογυρίσματος». Το αποτέλεσμα στη περίπτωση του Panda Cross είναι άκρως επιτυχημένο, συνδυάζοντας τα άβαφα πλαστικά, τη διάτρητη σε απόχρωση αλουμινίου ποδιά, τους κόκκινους εμπρός κρίκους πρόσδεσης και τις ματ ζάντες με ένα εσωτερικό που καταφέρνει να δείχνει τελείως διαφορετικό από τα άλλα, όντας πρακτικά το ίδιο. Όπως και να το κάνουμε, αυτό το Panda είναι ένα από τα αυτοκίνητα που σε βγάζουν από το σπίτι και σε «τσιγκλάνε» για να βρεις πώς και μέχρι πού πάνε. Το Panda Cross λοιπόν πάει πρακτικά παντού και πάει και πολύ καλά. Είναι ένα πραγματικό 4×4 και η off-road διαδρομή που ακολουθήσαμε μας άφησε κατά σειρά την καλύτερη εντύπωση, ένα ηλίθιο χαμόγελο κι ένα τεράστιο «βυζί» (‘scuse my french) σ’ ένα απ’ τα λάστιχα.

To νέο Fiat Panda City Cross αποτελεί την τελευταία προσθήκη στην οικογένεια Panda, συνδυάζοντας εύκολη μετακίνηση μέσα στην πόλη και τολμηρές εξορμήσεις εκτός αυτής. Είναι ένα μικρό αστικό crossover σχεδιασμένο για οδηγούς που αναζητούν ευελιξία μέσα στην πόλη, όμορφη και δυναμική εμφάνιση και δυνατότητες μετακίνησης σε χαλαρές χωμάτινες διαδρομές. Βασισμένο στο στυλ του Panda Cross 4×4, το μοντέλο έχει σπορ εμπρός και πίσω προφυλακτήρες ίδιου χρώματος με το αυτοκίνητο, διαθέτει μαύρα καπάκια καθρέφτη, μπάρες οροφής και λαβιέ θυρών. Ολοκληρώνοντας την off-road εμφάνιση φοράει ζάντες αλουμινίου 15 ιντσών που βοηθούν στην εκτός δρόμου κίνηση. Το εσωτερικό είναι εντυπωσιακό, όπως όλα τα ιταλικά μοντέλα. Διαθέτει γκρι ταμπλό με ένθετα τους πίνακες οργάνων, νέα καθίσματα, που χαρακτηρίζονται από μαύρο και γκρι ύφασμα, ενώ η ποιότητα των υλικών είναι πάνω από τον μέσο όρο της κατηγορίας του. Το Fiat Panda City Cross είναι διαθέσιμο με βενζινοκινητήρα 1,2 λίτρων που αποδίδει 69 ίππους. Η κίνηση δίνεται από τους μπροστινούς τροχούς.

Τρία είναι τα βασικά συστατικά της πετυχημένης συνταγής του Panda 4×4: ο ντίζελ κινητήρας, το σύστημα τετρακίνησης και οι μικροί πρόβολοι που διαμορφώνουν μικρές γωνίες προσέγγισης και διαφυγής. Με μικρό πλάτος μπορεί να διασχίσει δασικές εκτάσεις εκεί που δεν το περιμένεις ενώ τα 16 εκ. που χωρίζουν το έδαφος από το αμάξωμα είναι μια καλή τιμή για off road δίχως να επηρεάζονται τα ασφάλτινα οδικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου στις υψηλές ταχύτητες (εδώ θα επιθυμούσες 6άρι σαζμάν). Από την άλλη, το σύστημα τετρακίνησης «Torque on Demand» με ηλεκτρομαγνητικό συμπλέκτη και πλήρως αυτόματη κατανομή της ροπής ανάμεσα στους δύο άξονες, για τα… δύσκολα διαθέτει και λειτουργία ηλεκτρονικού μπλοκέ (ELD) με το πάτημα ενός διακόπτη. Με το κατάλληλο τύπου ελαστικού το Panda 4×4 μπορεί να φτάσει πολύ μακρύτερα από ότι θα περιμένατε.

Κυβισμός (κ.εκ.)1.242 (4×2)875 (4×4)1.248 (D) (4×2)1.248 (D) (4×4)1.248 (D) (4×4)
Ισχύς (PS)6985959595
Μέγιστη ταχύτητα (χλμ/ώρα)155164169168167
Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα)14,812,711,812,712,5
Μέση κατανάλωση (λιτ./100χλμ)6,05,83,74,54,4
Αριθμός θυρών55555
Αριθμός θέσεων55555
Τιμή σε ευρώ12.35017.150 15.65019.20016.150
Τιμή σε δραχμές4.208.2625.843.862 5.332.7376.542.4005.503.112

Euro NCAP: https://www.euroncap.com/en/results/fiat/panda-cross/20644
Προσωπικό σχόλιο: Το περίεργο είναι ότι το 4×4 είναι φθηνότερο από το Cross 4×4.

Πηγή: https://www.andro.gr/style/fiat-panda-cross-4×4-95hp/ & https://www.amna.gr/auto/article/175012/To-neo-Fiat-Panda-City-Cross-irthe-gia-na-apoktisei-fanatikous-filous & https://www.caroto.gr/2013/06/05/fiat-panda-4×4-1-3-mtj/