Θα μπορούσες πολύ εύκολα να μπερδέψεις το σημερινό Jeep Wrangler ως τον άμεσο απόγονο του αυθεντικού Willys MB 4×4 που υπηρέτησε με τους Συμμάχους και με εκπληκτική ευελιξία χρήσης κατά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Στην πραγματικότητα ωστόσο, το μόνο που δένει το Wrangler με τον πνευματικό προκάτοχό του είναι το… όνομα «Jeep». Με επίσημη παρουσίαση το 1986, ως αντικαταστάτης για τον υπέροχο εγγονό του Willys MB -αποκαλείτο «Jeep CJ»-, το Wrangler ή «YJ» άναψε φωτιές μεταξύ των φανατικών της Jeep που αισθάνονταν προδομένοι και που αντιδρούσαν όπως ο διάολος στο λιβάνι σε οποιαδήποτε κίνηση νεωτερισμού. Αυτό ίσως φαίνεται παράξενη στάση σήμερα, δεδομένου ότι η υφιστάμενη έκδοση του Jeep Wrangler είναι το πιο αναχρονιστικό SUV στην αγορά. Ας ρίξουμε όμως μια ματιά στο πώς το εξαιρετικά δημοφιλές off-roader της Jeep έγινε από το ξεκίνημά του ένα εκλεκτό, ανώτερο είδος.
Όταν το Jeep Wrangler (ή YJ αν αναφέρεστε στους κωδικούς του σασί) εμφανίστηκε το 1987, η βασική φόρμουλα της American Motors (AMC) που υποστήριζε το παλιό CJ παρέμεινε απαράλλαχτη: Άκαμπτος άξονας εμπρός πίσω, σασί τύπου σκάλας, αφαιρούμενες πόρτες και καπό, και ανακλινόμενο παρμπρίζ. Όλα ήταν εκεί, παρόντα και γι’ αυτό μετρούσαν. Βέβαια, υπήρχε μια σειρά από αλλαγές που διαφοροποιούσαν το Wrangler από το CJ –και δεν αναφερόμαστε στα στρογγυλά εμπρός φανάρια που έγιναν τετράγωνα, προκαλώντας την οργή των πούρων και φανατικών. Οι πιο σημαντικές διαφορές που συναντούσες στο νέο Wrangler αφορούσαν το σύστημα κίνησης, το σασί και την καμπίνα. Το παλιό CJ ήταν ένα εξαιρετικά ικανό αυτοκίνητο, αλλά ήταν βαρύ και αδηφάγο. Με δεδομένο λοιπόν το κόστος των καυσίμων, ήταν εξαιρετικά δύσκολο στη μητρική εταιρεία AMC να δικαιολογήσει τη συνέχιση της παραγωγής «ετοιμοπόλεμων δεινοσαύρων». Τη στιγμή μάλιστα που έβλεπαν πόσο πετυχημένη ήταν η μηχανολογικά καλύτερη επιλογή του 4θυρου XJ Cherokee. Ενός αυτοκινήτου που ήταν στην αγορά ήδη από το 1983.
Ελαφρύτερο και πιο φαρδύ, το Wrangler προσφερόταν με αναβαθμισμένα φύλλα σούστας αντί των ελατηρίων που μπορούσε να βρεις σε ένα Cherokee. Επίσης προσφερόταν με αντιστρεπτικές (track bar και swaybar) που δεν υπήρχαν στο CJ, προκειμένου να διασφαλίζουν καλύτερο έλεγχο του αμαξώματος και περισσότερη άνεση στην άσφαλτο. Το Wrangler αρχικά διατίθετο με 2,5λιτρο 4κύλινδρο μοτέρ 119 PS και με 18,7 kgm ή με τον 4,2λιτρο V6 που απέδιδε 116 άλογα και 29 kgm. Από το 1991, τοποθετήθηκε ένας 6κύλινδρος σε σειρά με ψεκασμό (183 ίπποι και 30,4 kgm) που προερχόταν από παλιό καρμπιρατεράτο μοτέρ της AMC. Τα διαθέσιμα κιβώτια ήταν ή 3τάχυτο αυτόματο ή 5άρι χειροκίνητο, ανάλογα με τη χρονιά και το μοτέρ.
Σε σύντομο χρονικό διάστημα ύστερα από την παρουσίαση του Wrangler, ολόκληρη η φίρμα της Jeep άλλαξε χέρια, καθώς πουλήθηκε από την AMC στην Chrysler έναντι $1,5 δισ. το 1987. Η πώληση έφερε και την διακοπή της παραγωγής του Wrangler στο εργοστάσιο του Ontario στον Καναδά και την έναρξή της στο εργοστάσιο του Toledo στο Ohio. Η ανέκδοτη ιστορία της εποχής ήταν όταν τα τζιν Wrangler μήνυσαν την Jeep για τη χρήση του ονόματος, μια νομική διαμάχη που έλαβε τέλος όταν η φίρμα των ενδυμάτων άλλαξε χέρια και ο νέος ιδιοκτήτης συνειδητοποίησε πόσο γελοία ήταν αυτή η υπόθεση. Τα Wrangler YJ φυσικά πατούσαν σε λάστιχα Goodyear Wrangler, αφού έλαβαν πρώτα από τους υπεύθυνους της εταιρείας την έγκριση να μοιράζονται το ίδιο όνομα.
Κυβισμός (κ.εκ.) | 2.464 | 3.964 |
Ισχύς (PS) | 121 | 184 |
Μέγιστη ταχύτητα (χλμ/ώρα) | 150 | 170 |
Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα) | 14,8 | 9,4 |
Μέση κατανάλωση (λιτ./100χλμ) | 13,7 | 15,0 |
Αριθμός θυρών | 3 | 3 |
Αριθμός θέσεων | 4 | 4 |
Τιμή σε ευρώ | – | – |
Τιμή σε δραχμές | – | – |
Euro NCAP: –
Προσωπικό σχόλιο: Ένα στρατιωτικό όχημα για πολίτες.
Πηγή: https://www.drive.gr/posts/classic/jeep-wrangler-1987-2017-mia-istoria-30-eton