Toyota – bZ4X

Η Toyota μπορεί να άργησε να μπει στον χώρο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όμως το κάνει με ένα ισορροπημένο μοντέλο το οποίο έχει ξεκάθαρο προσανατολισμό, τον οικογενειάρχη και την κάλυψη των σχετικών αναγκών. Εξετάζοντάς το από αυτό το πρίσμα, το bZ4X προσφέρει όλα όσα απαιτούνται από τον υποψήφιο αγοραστή, χωρίς να υστερεί σε κανέναν τομέα, αλλά και χωρίς να προχωράει σε υπερβολές και κινήσεις εντυπωσιασμού.Όσον αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά, το μήκος του είναι 4.690 mm, το πλάτος 1.860 mm και το ύψος 1.650 mm. Όσο για το μεταξόνιο, αγγίζει τα 2.850 mm. Για το μεγάλο μεταξόνιο και τους άνετους χώρους που αυτό συνεπάγεται, ευθύνεται κατά κύριο λόγο το γεγονός ότι σχεδιάστηκε από την αρχή για να είναι ηλεκτρικό και όχι κάποιο αυτοκίνητο που θα κυκλοφορήσει και με θερμικά μοτέρ κάτω από το καπό του, με την πλατφόρμα eTNGA να αποτελεί την βάση. Πρόκειται για μία πλατφόρμα που η Toyota έχει αναπτύξει για χρήση αποκλειστικά σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μήκος από 4,3 μέτρα μέχρι λίγο πάνω από τα 5 μέτρα.

Εκτός από τις καθημερινές μετακινήσεις το Toyota bZ4X είναι ιδιαίτερα ικανό και εκτός δρόμου, σε βαθμό μεγαλύτερο από τον μέσο όρο της κατηγορίας. Αυτό οφείλεται κατά ένα μεγάλο ποσοστό στην εκτενή συνεργασία με την Subaru. Το πρώτο στοιχείο που ευνοεί την εκτός δρόμου κίνηση είναι η απόσταση από το έδαφος η οποία είναι στα 177 mm. Εκτός αυτού, στις τετρακίνητες εκδόσεις υπάρχει μία λειτουργία που ονομάζεται X-Mode. Με αυτό ενεργοποιημένο το αυτοκίνητο μπορεί να ανέβει και να κατέβει ακόμα και σε σημεία με πολύ έντονη κλίση, ενώ ο οδηγός δεν χρειάζεται να κάνει σχεδόν τίποτα. Επιπλέον, ιαπωνικό ηλεκτρικό SUV μπορεί να βυθιστεί σε νερό με βάθος μέχρι και 500 mm, ενώ ακόμα και με έναν ή και δύο τροχούς στον αέρα, τα ηλεκτρονικά καταλαβαίνουν ποιοι τροχοί έχουν πρόσφυση και δίνουν όλη τη δύναμη εκεί.

Στο θέμα των κινητήρων το bZ4X έρχεται σε δύο εκδόσεις. Η πρώτη έχει μόνο έναν ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος κινεί τους μπροστά τροχούς και έχει ισχύ 150 kW (204 ίπποι) και 266 Nm ροπής. Το 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 7,5 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα είναι ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 160 km/h. Η απόφαση για τοποθέτηση του κινητήρα στον μπροστά και όχι στον πίσω άξονα έχει να κάνει με δύο παράγοντες. Ο ένας είναι ότι οι αγοραστές των μοντέλων της Toyota είναι εξοικειωμένοι με την κίνηση μπροστά, οπότε μπορεί να αλλάζει το είδος του κινητήρα αλλά όχι πού πηγαίνει η ισχύς. Ο δεύτερος είναι ότι στις γραμμές παραγωγής υπάρχουν εγκαταστάσεις για τοποθέτηση κινητήρων μπροστά, αλλά όχι για τοποθέτηση πίσω, οπότε επιτυγχάνεται σημαντική εξοικονόμηση χρημάτων. Η δεύτερη είναι τετρακίνητη με έναν ηλεκτροκινητήρα των 80 kW σε κάθε άξονα. Έτσι η συνολική ισχύς φτάνει τα 160 kW (218 ίπποι) και 337 Nm ροπής. Η επιτάχυνση 0-100 km/h απαιτεί 6,9 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα είναι και πάλι περιορισμένη στα 160 km/h.

Κυβισμός (κ.εκ.) ή kWh71,4 (E) (4×2)71,4 (E) (4×4)
Ισχύς (PS)204218
Μέγιστη ταχύτητα (χλμ/ώρα)160160
Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα)8,47,7
Μέση κατανάλωση (λιτ./100χλμ ή kWh/100χλμ)14,415,9
Αριθμός θυρών55
Αριθμός θέσεων55
Τιμή σε ευρώ50.92053.890

Euro NCAP: https://www.euroncap.com/en/results/toyota/bz4x/47139
Προσωπικό σχόλιο: Υψηλή τιμή σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

Πηγή: https://www.gocar.gr/test-drives/first-drive/40101,Odhgoyme_to_Toyota_bZ4X.html