Το όνομα Vitara επανέρχεται με τη μορφή ενός δραστήριου, εμπνευσμένου και μοντέρνου μικρού SUV που αποδεικνύει για πολλοστή φορά ότι η Suzuki έχει τον τρόπο της με τα τετρακίνητα. Κατά βάση υπάρχουν τρεις τρόποι για να διαχειριστείς την εξέλιξη. Ο ένας είναι να της γυρίσεις την πλάτη. Ο δεύτερος να την ακολουθήσεις άκριτα. Ο τρίτος, ο δύσκολος, είναι να την ακολουθήσεις εμπλουτίζοντάς τη με τις αξίες και τις ιδέες σου, πηγαίνοντάς τη ένα βήμα παραπέρα. Η Suzuki με την ολοκαίνουργια γενιά Vitara αποφάσισε να κάνει το τρίτο και να μας θυμίσει πως από το 1988 που παρουσιάστηκε, ο πατέρας των SUV πάντα εισήγαγε μια πρωτοποριακή ιδέα. Αυτή τη φορά, το ζητούμενο ήταν ένα αυτοκίνητο που ναι μεν θα βολτάρει ακομπλεξάριστα δίπλα στη μοδάτη και δημοφιλέστατη παρέα των compact τετρακίνητων crossover, παράλληλα όμως θα προσφέρει το κάτι παραπάνω σε δύσκολα τερέν διατηρώντας ένα πιο… SUV χαρακτήρα.
Η αποδεδειγμένα ικανότατη βάση του γνωστού μας SX4 S-Cross, χρησιμοποιήθηκε πανέξυπνα από τη Suzuki και με μικρές αλλαγές έδωσε ένα νέο μοντέλο που πλασάρεται πολύ διαφορετικά. Ασφάλτινο crossover το SX4, πιο σκληροτράχηλο το Vitara. Ναι μεν λιγότερο off road animal από οποιοδήποτε Vitara μέχρι σήμερα, Grand ή μη, αλλά με τα σύγχρονα μέτρα και σταθμά, ικανό θεωρητικά να ξεχωρίσει όταν το πράγμα δυσκολέψει. καταχωρήστε το ολοκαίνουργιο Vitara στο μυαλό σας ως ένα μοντέλο με 10 cm μικρότερο μεταξόνιο και 12,5 cm μικρότερο μήκος από το S-Cross, αλλά την ίδια στιγμή λίγο μεγαλύτερο σε πλάτος και ύψος. Ελάχιστα κάτω από τη γραμμή των 4,2 m, δεν ασφυκτιά καθόλου στην πόλη κι έχει ένα δυνατό ευρωπαϊκό σχεδιαστικό αέρα που κατά γενική ομολογία κάνει θραύση. Συνολικά, η εκτός δρόμου δυναμική του νέου Vitara είναι απόλυτα σεβαστή, όμως με δεδομένα τα καθαρά ασφάλτινα λάστιχα πρώτης τοποθέτησης και την απουσία ρεζέρβας, καλό θα είναι να φυλάς λίγο τα ρούχα σου. Τουλάχιστον, τα 18,5 εκατοστά απόστασης από το έδαφος και η γωνία διαφυγής των 28,2ο υπόσχονται ότι δε θα έχεις στενές επαφές με το έδαφος. Προσοχή χρειάζεται κυρίως ο εμπρός προφυλακτήρας, που έχει γωνία προσέγγισης μόνο 18,2ο.
Στην άσφαλτο είναι αναμενόμενα πιο μαλακό και λιγότερο άμεσο από τα crossover δεδομένα, όμως παραμένει ευχάριστο, με καλό κράτημα και επικοινωνία με τον οδηγό που κερδίζει κολακευτικά σχόλια. Επιπλέον δε γέρνει έντονα, το τιμόνι έχει ακρίβεια χωρίς να μεταφέρει κραδασμούς, ενώ η τετρακίνηση είναι αποτελεσματική χωρίς καν να καταλαβαίνεις τη λειτουργία της. Αν το καλοσκεφτείς, ανέκαθεν το πιο δυνατό χαρτί του Vitara ήταν ότι μαζί του μπορούσες να πας παντού. Ή έστω σχεδόν παντού. Θα ήταν λοιπόν ιεροσυλία να μην ισχύει το ίδιο και για το νέο Vitara. Με τον 1.600άρη τουρμποντίζελ και την έξυπνη τετρακίνηση AllGrip (αμφότερα από το S-Cross), το νέο SUV της Suzuki υποστηρίζει σωστά το χαρακτηρισμό SUV. Εάν τώρα συνδυάσεις τη δυνατότητά της να κλειδώνει με τα 18,5 cm απόστασης από το έδαφος και τα αποτελεσματικά ηλεκτρονικά βοηθήματα της πρόσφυσης, έχεις ένα αυτοκίνητο που εκτός δρόμου θα κάνει πίσω αρκετά αργότερα από τον ευρύτερο ανταγωνισμό του. Δε θα πρέπει βέβαια να περιμένεις σκαρφάλωμα αγριοκάτσικου από ένα μοντέλο με αυτόματη τετρακίνηση, χωρίς κοντό κιβώτιο και συμπλέκτη που θα μυρίσει εάν τον ζορίσεις. Κάτι τέτοιο αφενός θα ήταν απειλή για το Jimny, αφετέρου θα περιόριζε το χώρο για το επόμενο Grand Vitara. Υπάρχουν τέσσερις ρυθμίσεις για την αυτόματη τετρακίνηση AllGprip. Η πρώτη είναι η Auto, στην οποία η ροπή του κινητήρα αποστέλλεται μόνο στους εμπρός τροχούς. Οι πίσω εμπλέκονται ταχύτατα μόνο όταν το σύστημα διαβάσει σπινάρισμα. Η Sport επιλογή προτείνεται για πιο σβέλτη οδήγηση σε άσφαλτο ή χώμα. Το γκάζι αποκτά καλύτερη απόκριση και οι πίσω τροχοί εμπλέκονται πιο πολύ και πιο νωρίς ώστε να βοηθούν στο στρίψιμο. Τρίτη επιλογή είναι η Snow που σημαίνει πιο νωθρό γκάζι και τεταμένη την προσοχή των συστημάτων ελέγχου της πρόσφυσης και της ευστάθειας. Με ενδιάμεσο σταθμό τη Snow μπορείς να διαλέξεις και τη ρύθμιση Lock, που στέλνει έτσι κι αλλιώς κίνηση στους πίσω τροχούς, ανεξάρτητα από εάν γλιστράνε ή όχι οι εμπρός. Πρόκειται για την επιλογή που χρησιμεύει στα δύσκολα, αφού επιπλέον όποιος τροχός χάνει την πρόσφυσή του φρενάρεται αυτόματα. Δεν έχει την αποτελεσματικότητα ενός μηχανικού μπλοκέ διαφορικού αλλά εάν επιμείνεις στο γκάζι θα περάσεις από πραγματικά δύσκολα σημεία.
Τη χρονιά που πέρασε, το Suzuki Vitara έκλεισε τα 30. Κι από το 1988, όπου παρουσιάστηκε ως το πρώτο μοδάτο τζιπάκι ελεύθερου χρόνου, έχει κυλίσει πολύ νερό στο αυλάκι. Ακολουθώντας το ρεύμα της εποχής, το Vitara έχει σταδιακά μεταμορφωθεί σε ένα σύγχρονο SUV/crossover, με ασφάλτινο έως αστικό προσανατολισμό. Ακόμη και στη σημερινή, 4η γενιά του όμως διατηρεί κάποιον off-road χαρακτήρα, ενώ το 2018, με την ανανέωσή του, ξαναπέρασε στην πρωτοπορία, όντας το μόνο SUV/crossover που προσφέρεται με μικρό, χιλιάρη τούρμπο κινητήρα και τετρακίνηση. Η ανανέωση που έγινε πέρσι ήταν μικρής κλίμακας. Το σύγχρονο, άκαμπτο πλαίσιο διατηρήθηκε αυτούσιο. Διατηρήθηκε επίσης η χαρακτηριστική εξωτερική σχεδίαση, με κάποιες μικρές αλλαγές στη μάσκα, τους προφυλακτήρες, τα πίσω φώτα και τους τροχούς. Η πιο σημαντική αλλαγή αφορά στον βασικό κινητήρα, όπου τη θέση του 4κύλινδρου ατμοσφαιρικού 1.6 VVT πήρε ο –γνωστός μας από τα Swift και Baleno– 1.0 BoosterJet. Στην οδική συμπεριφορά, το σημερινό Vitara δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τα προ του 2014 μοντέλα. Είναι μάλιστα ένα από τα καλύτερα σύγχρονα crossover στον τρόπο που κινείται και στρίβει.
Έχει ελαφριά αίσθηση, ανταποκρίνεται ζωηρά στο τιμόνι, γέρνει πολύ μετρημένα και αντιστέκεται πεισματικά στην υποστροφή. Το περιθώριο πρόσφυσης που δίνουν τα λάστιχα 215/55 (παρότι οικολογικού προσανατολισμού) είναι μεγάλο και οι αντιδράσεις στο όριο απόλυτα προβλέψιμες και φιλικές, ακόμη και αν απενεργοποιήσεις το ESC – πράγμα εφικτό σε χαμηλές ταχύτητες. Εκτός ασφάλτου, το Vitara δεν έχει βέβαια τις δυνατότητες των πιο «καθαρόαιμων» προγόνων του, αλλά θα σε πάει μακρύτερα απ’ ό,τι τα περισσότερα σύγχρονα SUV/crossover. Η απόσταση των 18,5 cm από το έδαφος είναι αρκετή, οι προφυλακτήρες και η κοιλιά δεν βρίσκουν εύκολα κάτω, και υπάρχει η δυνατότητα κλειδώματος του κεντρικού συμπλέκτη για να μην κολλήσεις στα δύσκολα. Το μόνο που θα σε κάνει να ανησυχείς είναι η ύπαρξη κιτ επισκευής ελαστικού αντί για ρεζέρβα, πράγμα απαράδεκτο για ένα τετρακίνητο που θα πατήσει χώμα.
Με αναβαθμισμένο τον 1.4 Boosterjet κινητήρα λανσαρίστηκε πρόσφατα το best seller SUV μοντέλο της Suzuki, το Vitara, σε συνδυασμό με υβριδικό σύστημα. Ας δούμε παρακάτω το σύστημα και τις επιδόσεις του Vitara 1.4 Boosterjet Hybrid 48V με κίνηση 2WD και 4WD. Το νέο 48V υβριδικό σύστημα προσθέτει λιγότερο από 15 κιλά στο συνολικό βάρος του οχήματος, ενώ βοηθά τον βενζινοκινητήρα κατά την επιτάχυνση του οχήματος. Αποτελείται από μια μπαταρία ιόντων λιθίου 48V, ενσωματωμένη γεννήτρια εκκίνησης (γνωστή ως ISG) και μετατροπέα 48V-12V (DC / DC) σε εξαρτήματα ισχύος που απαιτούν χαμηλότερη τάση, συμπεριλαμβανομένων των φώτων, του ήχου και του κλιματισμού. Η συμπαγής και υψηλής απόδοσης μπαταρία ιόντων λιθίου αποθηκεύει την ηλεκτρική ενέργεια που ανακτάται από την επιβράδυνση και το φρενάρισμα. Ένα ακόμα πλεονέκτημα του νέου υβριδικού συστήματος 48V είναι η εισαγωγή του ηλεκτρικού μοτέρ στο ρελαντί όταν, ο συμπλέκτης είναι αποσυνδεδεμένος και οι στροφές του κινητήρα είναι περίπου 1.000 σ.α.λ. Αυτό το χαρακτηριστικό ουσιαστικά αντικαθιστά την έγχυση καυσίμου με ισχύ από τον ηλεκτρικό κινητήρα για να ελέγχει και να διατηρεί τον κινητήρα στο ρελαντί στις ταχύτητες του οχήματος κάτω από 16 χλμ./ώρα και όταν είναι ακινητοποιημένο.
Κυβισμός (κ.εκ.) | 998 (4×2) | 998 (4×4) | 1.373 (4×2) | 1.373 (4×4) | 1.586 (4×2) | 1.586 (4×4) | 1.373 (H) (4×2) | 1.373 (H) (4×4) | 1.598 (D) (4×2) | 1.598 (D) (4×4) |
Ισχύς (PS) | 112 | 112 | 140 | 140 | 120 | 120 | 129 | 129 | 120 | 120 |
Μέγιστη ταχύτητα (χλμ/ώρα) | 180 | 180 | 200 | 200 | 180 | 180 | 190 | 190 | 180 | 180 |
Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα) | 11,5 | 12,0 | 9,5 | 10,2 | 11,5 | 12,0 | 9,5 | 10,2 | 11,5 | 12,4 |
Μέση κατανάλωση (λιτ./100χλμ) | 5,3 | 5,7 | 5,8 | 6,1 | 5,3 | 5,6 | 4,6 | 4,9 | 4,0 | 4,2 |
Αριθμός θυρών | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Αριθμός θέσεων | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Τιμή σε ευρώ | (12.702) | (14.887) | 19.090 | 21.450 | (12.323) | (15.332) | 18.570 | 22.170 | (14.202) | (17.211) |
Τιμή σε δραχμές | (4.328.206) | (5.072.745) | 6.504.917 | 7.309.087 | (4.199.062) | (5.224.379) | 6.327.727 | 7.554.427 | (4.839.331) | (5.864.648) |
Euro NCAP: https://www.euroncap.com/en/results/suzuki/vitara/20389
Προσωπικό σχόλιο: Η χρυσή τομή μεταξύ εντός και εκτός δρόμου.
Πηγή: https://www.gocar.gr/test-drives/test/14696,DOKIMAZOYME_STHN_ELLADA_Suzuki_Vitara_1_.html & https://www.drive.gr/test-drives/dokimi/test-drive-suzuki-vitara-10-boosterjet-allgrip & https://www.autogreeknews.gr/nea/polla-diafora/diafora-nea/neo-suzuki-vitara-1-4t-hybrid-129hp-epidoseis